Press "Enter" to skip to content

Ο πληθωρισμός και ο τουρισμός

των Γιώργου Ατσαλάκη & Ιωάννας Ατσαλάκη

Η ξαφνική απότομη άνοδος του πληθωρισμού των τιμών καταναλωτή στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, με τις κεντρικές τράπεζες να είναι είναι απρόθυμες να περιορίσουν το κόστος της πίστωσης από φόβο μήπως αποτρέψουν την οικονομική ανάκαμψη μετά την Covid ή θέσουν σε κίνδυνο τα δημόσια οικονομικά αρχίζουν και προβληματίζουν.
Η έλλειψη αντίδρασής των κεντρικών τραπεζών δεν παραλείπει να επαναφέρει στην μνήμη τον υψηλό πληθωρισμό της δεκαετίας του 1970 όπου ο μέσος πληθωρισμός ήταν περίπου 15% στις βιομηχανικές χώρες, για τον οποίο συχνά θεωρούνται υπεύθυνες οι κεντρικές τράπεζες.
Από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 και μετά, και ακόμη περισσότερο μετά το πετρελαϊκό σοκ του 1973, οι κεντρικές τράπεζες άφησαν τον πληθωρισμό να ξεφύγει πριν τον καταπολεμήσουν δραστικά σχεδόν δέκα χρόνια αργότερα βυθίζοντας τις οικονομίες σε κρίση. Αλλά αυτή η παρατήρηση μας λέει λίγα για τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτές τις επιλογές, και ακόμη λιγότερο για τις πηγές του πληθωρισμού της δεκαετίας του 1970. Είναι αληθές ότι οι νομισματικές πολιτικές ήταν μια από τις αιτίες του μεγάλου πληθωρισμού της δεκαετίας του 1970. Είναι προφανές ότι η ιστορία θα ήταν διαφορετική αν οι κεντρικές τράπεζες είχαν αποφασίσει στις αρχές της δεκαετίας του 1970 να ακολουθήσουν μια σκληρή αντιπληθωριστική πολιτική όπως έκαναν δέκα χρόνια αργότερα. Μια ματιά στους νομισματικούς στόχους και στις προβλέψεις εκείνης της εποχής αποκαλύπτει ότι αισθάνονταν άνετα με διψήφιο πληθωρισμό για αρκετά χρόνια, ακόμη και όταν δήλωσαν ότι ήθελαν να περιορίσουν προσωρινά τις αυξήσεις των τιμών.
Από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, η καταπολέμηση του πληθωρισμού ήταν κύριο μέλημα των κεντρικών τραπεζών και των κυβερνήσεων. Μετά την εισαγωγή των σχημάτων νομισματικής σταθεροποίησης στα τέλη της δεκαετίας του 1940, οι πληθωριστικές πιέσεις είχαν αυξηθεί σταθερά, λόγω γεωπολιτικών γεγονότων όπως ο πόλεμος της Κορέας (1951-1953) ή η οικονομική ανασυγκρότηση.
Οι κεντρικές τράπεζες αύξαναν ή μείωναν τις πιστώσεις για να πιέσουν για ανασυγκρότηση και εκβιομηχάνιση σεβόμενοι τον στόχο του συγκρατημένου πληθωρισμού. Ο μέτριος πληθωρισμός –όπως και η ανάπτυξη– θεωρήθηκε απαραίτητος για τη νομιμότητα της κρατικής παρέμβασης στην οικονομία καθώς και για τη σταθερότητα του διεθνούς νομισματικού συστήματος.
Οι κεντρικές τράπεζες στη Δυτική Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική γνώριζαν και μπορούσαν να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό. Ο κύριος λόγος για τον οποίο σταμάτησαν να το κάνουν στη δεκαετία του 1970 ήταν η τυχόν αύξηση της ανεργίας.
Ο πληθωρισμός είναι το αποτέλεσμα μιας αποδιοργάνωσης της αλυσίδας παραγωγής και της κατανομής κεφαλαίων που οδηγεί σε κλαδικές ελλείψεις. Η πετρελαϊκή κρίση του 1973 ήταν αναμφίβολα ένας σημαντικός πληθωριστικός παράγοντας, αλλά η επίδρασή της ήταν προσωρινή και δεν μπορεί να εξηγήσει την άνοδο των τιμών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας. Αλλά η αύξηση των τιμών του πετρελαίου προανήγγειλε μια νέα εποχή κατά την οποία οι τιμές παραγωγού θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν ως γεωπολιτικό όπλο. Επί πλέον η εξέλιξη των μορφών ζωής δημιουργεί επίσης νέους τύπους αναγκών, χωρίς η παραγωγή να προσαρμόζεται αρκετά γρήγορα.
Οι τρέχουσες πληθωριστικές πιέσεις επιμείνουν, και αξίζει να θυμόμαστε ότι ο πληθωρισμός έχει και άλλες πηγές εκτός από τη νομισματική πολιτική. Ο παρών πληθωρισμός οφείλεται και στις τιμές κόστους παραγωγής, είναι δηλαδή και πληθωρισμός κόστους παραγωγής και συνυπάρχει με τον πληθωρισμό ζήτησης που δημιουργεί η νομισματική πολιτική.
Στον τουρισμό, μετά από δυο συνεχόμενα καλοκαίρια με ταξιδιωτικούς περιορισμούς λόγω πανδημίας, η φετινή χρονιά εδώ και καιρό προδιαγράφεται πολύ αισιόδοξη. Ένας σημαντικός αριθμός κατοίκων της Ε.Ε. και των ΗΠΑ, δηλώνει πως φέτος θα κάνει διακοπές, και μάλιστα σε σημαντικό ποσοστό στο εξωτερικό, και πως θα τολμήσει να ταξιδέψει με αεροπλάνο αψηφώντας την πανδημία.
Η υποχώρηση όμως της πανδημίας φέρνει ένα άλλο παράγοντα που θα δυσκολέψει τον τουρισμό: τον πληθωρισμό. Ο αυξανόμενος πληθωρισμός, και κυρίως οι τιμές της ενέργειας, που επηρεάζει το κόστος των διακοπών σε όλα τα επίπεδα, φαίνεται να αποτελεί σοβαρό παράγοντα, ανησυχίας ενώ εκτοξεύει και την ταξιδιωτική δαπάνη στα ύψη.
Το 2019, ο τουρισμός αντιπροσώπευε το ένα δέκατο του παγκόσμιου ΑΕΠ και θέσεων εργασίας, αλλά η πανδημία του κορωνοϊού αποδεκάτισε τη βιομηχανία των 9,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, μειώνοντας στο μισό την αξία παραγωγής της και αφήνοντας 62 εκατομμύρια ανθρώπους άνεργους.
Το 2022 η ανάκαμψη θα είναι τόσο εντυπωσιακή που θα ανακάμψει πολύ δυναμικά εφόσον όλες οι κυβερνήσεις ανοίξουν ξανά τα σύνορα τους. Η πολιτική «μηδενικού COVID» της Κίνας και τα επίμονα lockdown έχουν διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο και τα εγχώρια και διεθνή ταξίδια.
Το ΑΕΠ της ταξιδιωτικής και τουριστικής βιομηχανίας φαίνεται να αγγίζει τα 8,35 τρισεκατομμύρια δολάρια φέτος και τα 9,6 τρισεκατομμύρια δολάρια το 2023, μια επιστροφή στο προ πανδημίας επίπεδο.
Οι θέσεις εργασίας στον τουρισμό προβλέπεται να ανακάμψουν σε 300 εκατομμύρια φέτος και 324 εκατομμύρια το 2023, κοντά στα 333 εκατομμύρια που παρατηρήθηκαν το 2019.
Σε σύγκριση με τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, τα ταξίδια έχουν καθυστερήσει στην Ασία-Ειρηνικό λόγω των αυστηρών συνοριακών περιορισμών σε πολλές χώρες. Στη Νοτιοανατολική Ασία, οι ταξιδιώτες επιστρέφουν πλέον στα αεροπλάνα καθώς αίρονται οι κανόνες καραντίνας για την είσοδο στην περιοχή και για τον COVID-19. Ωστόσο, η πλήρης ανάκαμψη θα είναι αργή.
Όμως ο πληθωρισμός και το κύμα ακρίβειας ίσως φέρει σε αμφισβήτηση την πλήρη ανάκαμψη του τουρισμού και το 2023.

Πηγή 12ο Τεύχος ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

mail

Comments are closed.

Mission News Theme by Compete Themes.
Μετάβαση στο περιεχόμενο
Αρέσει σε %d bloggers:

Συνεχίζοντας να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες.

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα έχουν οριστεί σε "αποδοχή cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Κλείσιμο" παρακάτω τότε συναινείτε σε αυτό. Τι είναι τα cookies; Τα cookies είναι μικρά αρχεία κειμένου τα οποία αποθηκεύει ένας ιστότοπος στον υπολογιστή σας ή στην κινητή σας συσκευή όταν τον επισκέπτεστε. Τα cookies προβαλλόμενου ιστότοπου είναι cookies που τοποθετούνται από τον ιστότοπο που επισκέπτεστε. Μπορούν να αναγνωστούν μόνο από τον συγκεκριμένο ιστότοπο. Επιπλέον, ο ιστότοπος μπορεί ενδεχομένως να χρησιμοποιεί εξωτερικές υπηρεσίες, οι οποίες επίσης τοποθετούν τα δικά τους cookies, τα λεγόμενα cookies τρίτων. Τα μόνιμα cookies είναι cookies που αποθηκεύονται στον υπολογιστή σας και δεν διαγράφονται αυτόματα μόλις κλείσετε το πρόγραμμα περιήγησής σας, σε αντίθεση με τα cookies περιόδου λειτουργίας, τα οποία διαγράφονται μόλις κλείσετε το πρόγραμμα περιήγησής σας. Κάθε φορά που επισκέπτεστε τους ιστότοπους της Επιτροπής, θα σας ζητηθεί να αποδεχθείτε ή να απορρίψετε τα cookies. Αυτό γίνεται για να μπορεί ο ιστότοπος να απομνημονεύσει τις προτιμήσεις σας (όπως όνομα χρήστη, γλώσσα κ.λπ.) για ορισμένο χρονικό διάστημα. Έτσι, δεν χρειάζεται να τις εισαγάγετε εκ νέου όταν περιηγείστε στον ιστότοπο κατά τη διάρκεια της ίδιας επίσκεψης. Τα cookies μπορούν επίσης να χρησιμοποιούνται για τη συλλογή ανωνυμοποιημένων στατιστικών στοιχείων σχετικά με την εμπειρία περιήγησης στους ιστότοπους της Επιτροπής. Πώς χρησιμοποιούμε τα cookies; Οι ιστότοποι της Επιτροπής χρησιμοποιούν κυρίως cookies προβαλλόμενου ιστότοπου. Πρόκειται για cookies που τοποθετούνται και ελέγχονται από την Επιτροπή και όχι από εξωτερικό οργανισμό. Ωστόσο, για την προβολή ορισμένων ιστοσελίδων μας, θα πρέπει να αποδεχθείτε cookies από εξωτερικούς οργανισμούς. Οι 3 τύποι cookies προβαλλόμενου ιστότοπου που χρησιμοποιούμε έχουν ως σκοπό: την αποθήκευση των προτιμήσεων των επισκεπτών τη βελτίωση της λειτουργικότητας των ιστοτόπων μας τη συλλογή δεδομένων ανάλυσης (σχετικά με τη συμπεριφορά των χρηστών) Cookies προτιμήσεων επισκεπτών Αυτά τοποθετούνται από εμάς και μπορούν να αναγνωστούν μόνο από εμάς. Απομνημονεύουν τα εξής: εάν αποδεχθήκατε (ή απορρίψατε) την πολιτική για τα cookies του εκάστοτε ιστότοπου εάν έχετε ήδη απαντήσει στο αναδυόμενο παράθυρο που σας ζητά να συμπληρώσετε την έρευνά μας (σχετικά με το πόσο χρήσιμο ήταν το περιεχόμενο του ιστότοπου), ώστε να μην σας ζητηθεί εκ νέου Cookies τρίτων Ορισμένες από τις ιστοσελίδες μας προβάλλουν περιεχόμενο από εξωτερικούς παρόχους, π.χ. YouTube, Facebook και Twitter. Για την προβολή περιεχομένου τρίτων, πρέπει πρώτα να αποδεχθείτε τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζουν οι ίδιοι. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται η πολιτική τους για τα cookies, η οποία εκφεύγει του ελέγχου μας. Αν όμως δεν προβάλλετε το συγκεκριμένο περιεχόμενο, δεν τοποθετούνται cookies τρίτων στη συσκευή σας. Μπορείτε να διαχειρίζεστε/διαγράφετε cookies όποτε θέλετε. Δείτε περισσότερα εδώ: aboutcookies.org. Διαγραφή cookies από τη συσκευή σας Μπορείτε να διαγράψετε όλα τα cookies που βρίσκονται ήδη στη συσκευή σας διαγράφοντας το ιστορικό περιήγησης του προγράμματος περιήγησής σας. Με αυτόν τον τρόπο θα διαγραφούν όλα τα cookies από όλους τους ιστότοπους που επισκεφθήκατε. Να έχετε όμως υπόψη ότι ενδέχεται να χαθούν και ορισμένα αποθηκευμένα στοιχεία (π.χ. αποθηκευμένα στοιχεία σύνδεσης, προτιμήσεις ιστότοπου). Διαχείριση ειδικών ανά ιστότοπο cookies Για πιο αναλυτικό έλεγχο των ειδικών ανά ιστότοπο cookies, ελέγξτε τις ρυθμίσεις cookies και προστασίας προσωπικών δεδομένων στο προεπιλεγμένο πρόγραμμα περιήγησής σας Αποκλεισμός cookies Τα περισσότερα σύγχρονα προγράμματα περιήγησης σάς δίνουν τη δυνατότητα να τα ρυθμίζετε ώστε να μην επιτρέπεται η τοποθέτηση cookies στη συσκευή σας. Στην περίπτωση αυτή όμως, ίσως χρειάζεται να προσαρμόζετε χειροκίνητα ορισμένες προτιμήσεις κάθε φορά που επισκέπτεστε έναν ιστότοπο ή μια ιστοσελίδα. Επιπλέον, ορισμένες υπηρεσίες και λειτουργίες ενδέχεται να μην λειτουργούν καθόλου (π.χ. σύνδεση με προφίλ). Διαχείριση των cookies ανάλυσης που χρησιμοποιούμε Μπορείτε να διαχειρίζεστε τις προτιμήσεις σας όσον αφορά τα cookies μέσω της υπηρεσίας Europa Analytics στην ειδική ιστοσελίδα Europa Analytics.

Κλείσιμο