Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θέσπισε την
Δευτέρα 7 Οκτωβρίου 2019 αναθεωρημένους κανόνες που καθορίζουν μια πιο
συστηματική προσέγγιση για ασφαλέστερες οδικές υποδομές. Η μεταρρύθμιση
εντάσσεται στο πλαίσιο των προσπαθειών της ΕΕ να υλοποιήσει τους στρατηγικούς
της στόχους για μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το
2020 κατά το ήμισυ σε σύγκριση με το 2010 και τον μηδενισμό των θανατηφόρων
ατυχημάτων έως το 2050.
Με την αναθεωρημένη οδηγία διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής των ισχυόντων κανόνων
ώστε να περιλαμβάνει τους αυτοκινητόδρομους και τους κύριους άξονες πέραν του
διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ). Οι στατιστικές υποδηλώνουν ότι αυτό θα
συμβάλει στη σημαντική βελτίωση της ασφάλειας των οδικών υποδομών σε ολόκληρη την
ΕΕ. Οι κανόνες θα καλύπτουν επίσης το οδικό δίκτυο εκτός των αστικών περιοχών,
η κατασκευή του οποίου χρηματοδοτείται από την ΕΕ.
Τα κράτη μέλη θα υποχρεωθούν να αξιολογούν την ασφάλεια του συνόλου του οδικού
δικτύου τουλάχιστον ανά πενταετία. Η αξιολόγηση αυτή δίνει την εικόνα του
συνόλου του οδικού δικτύου που καλύπτεται από την οδηγία και χρησιμοποιείται
για την εκτίμηση του κινδύνου ατυχημάτων. Οι αρχές θα χρησιμοποιούν τα
πορίσματα της αξιολόγησης για να διεξάγουν πιο συγκεκριμένους ελέγχους της οδικής
ασφάλειας ή να λαμβάνουν άμεσα διορθωτικά μέτρα. Οι πρώτες αξιολογήσεις
ασφάλειας ολόκληρου του οδικού δικτύου αναμένονται το αργότερο έως το 2024.
Στις διαδικασίες διαχείρισης της οδικής ασφάλειας θα είναι υποχρεωτικό να
λαμβάνονται συστηματικά υπόψη οι πεζοί, οι ποδηλάτες και λοιποί ευάλωτοι
χρήστες του οδικού δικτύου.
Το 2017, οι προαναφερόμενοι χρήστες του οδικού δικτύου αντιπροσώπευαν περίπου
το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ.
Η οδηγία θα δημοσιευθεί στη συνέχεια στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ. Θα αρχίσει
να ισχύει 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή της. Κατόπιν αυτού, τα κράτη μέλη θα
έχουν στη διάθεσή τους δύο χρόνια για να θεσπίσουν εθνικές διατάξεις που να την
θέτουν σε έμπρακτη εφαρμογή.