Νέο στάδιο διεκδικήσεων στις υποδομές της Πάτρας

Του Χρήστου Κορδά*

Ο Δήμος μας, τα τελευταία 7 χρόνια, έχει κάνει σημαντικά άλματα και στον τομέα των υποδομών, σε πολύ δύσκολες συνθήκες, μνημονίων, στη συνέχεια πανδημίας κτλ. Έχει δε να επιδείξει, χάρις στους εργαζόμενους των τεχνικών Διευθύνσεών του, πρωτοφανείς επιτυχίες, με βάση την πολιτική έργων και τις προτεραιότητες της Δημοτικής Αρχής. Ήδη έχουν μελετηθεί, χρηματοδοτηθεί και σταδιακά πραγματοποιούνται, έργα προϋπολογισμού της τάξεως των 250 εκ. ευρώ, που βελτιώνουν τη ζωή, ιδιαίτερα στις λαϊκές γειτονιές.
          Αποφασιστικής σημασίας ζήτημα για την υλοποίηση αυτού του μεγέθους και συνθετότητας έργων, αποτελεί η άμεση, νέου επιπέδου οργάνωση των τεχνικών υπηρεσιών και Δ/νσεων του Δήμου. Χρειάζεται άρση της απαγόρευσης που έχουν επιβάλλει οι Κυβερνήσεις, για πρόσληψη πολλών δεκάδων νέων εργαζομένων, πολλών ειδικοτήτων. Απαγόρευση που έχει τελικό σκοπό την ιδιωτικοποίηση Υπηρεσιών του Δημοσίου και των Δήμων. Σημειωτέον, σήμερα εκτελούνται πολλαπλάσια έργα, λόγω της μεγάλης προσπάθειας που καταβάλλεται, ενώ οι Τεχνικές Υπηρεσίες έχουν λιγότερο προσωπικό σε σχέση με προηγούμενες περιόδους.
          Τα παραπάνω, αποτελούν κρίσιμα ζητήματα για να αντιμετωπιστεί το μεγάλο έλλειμμα της πόλης μας, ακόμα και σε βασικές υποδομές, ιδιαίτερα όσον αφορά στις λαϊκές γειτονιές, την οδοποιία, την εκπαίδευση, τη νεολαία, την παραλιακή ζώνη, τους ελεύθερους χώρους, τη συγκοινωνία, κοινωνικού χαρακτήρα υποδομές κ.λπ.
Η Πάτρα βελτιώνει τις υποδομές της
          Με εκτεταμένες αναπλάσεις και κατασκευές ύψους 40 εκ. ευρώ στις λαϊκές συνοικίες, στα Ζαρουχλέικα, Καντριάνικα, Γούβα, Προσφυγικά, Πλαζ – Έλος Αγυιάς, Παραλιακό Ποδηλατόδρομο, πλατείες στα Άνω Συχαινά, Αγ. Αλέξη, Μπεγουλάκι, Κων/πόλεως κ.λπ. Η εξελισσόμενη ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου, αποτελεί τη μεγαλύτερη και πιο ολοκληρωμένη παρέμβαση που έχει γίνει και αναβαθμίζει σημαντικά την Πάτρα, σε συνδυασμό με τη δημιουργία πολιτιστικών χώρων στο Παλαιό Νοσοκομείο, τα έργα της Αρχαιολογικής υπηρεσίας και του Υπουργείου Πολιτισμού στο Φρούριο, στο Αρχαίο Ωδείο, στο Στάδιο και στο θέατρο Απόλλων.
          Με έργα ανακατασκευών εμβληματικών κτιρίων, ύψους 35 εκ ευρώ όπως στο Αρσάκειο, Ωδείο, Παλαιό Μουσείο, Παλαιό Νοσοκομείο, Βιβλιοθήκη, Θέατρο Απόλλων, Α.Σ.Ο., πρώην Εμπορική Σχολή Μανιακίου για χρήση διοίκησης, εκπαίδευσης, πολιτισμού.
          Με έργα που αφορούν την παιδεία, τον αθλητισμό και έχουν κοινωνικό χαρακτήρα. Χαρακτηριστικά, παραπάνω από 200 στα 257 σχολικά κτίρια έχουν ήδη ανακαινιστεί, κυρίως με εργαζόμενους και τεχνίτες του Δήμου. Το ίδιο έχει συμβεί με όλους τους δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς, τις νέες παιδικές κατασκηνώσεις, 80 μεγάλες παιδικές χαρές, 20 γήπεδα και τον εκσυγχρονισμό προϋπολογισμού 2 εκ. ευρώ στο Παμπελοποννησιακό στάδιο.
          Μεγάλη κοινωνική αξία έχει η ολοκλήρωση της κατασκευής τριών νέων απαραίτητων υποδομών για άτομα με ειδικές ανάγκες, άτομα με αυτισμό κ.λπ., στην περιοχή της Παραλίας και του Λάγγουρα. Ταυτόχρονα, ήδη λειτουργεί νέα υποδομή για αστέγους και άλλες χρήσεις, στο πενταώροφο κτίριο στην οδό Γούναρη που νοικιάστηκε πρόσφατα.
          Καταβάλουμε κάθε προσπάθεια και απαιτούμε, χωρίς ανταπόκριση από τις κυβερνήσεις, προγράμματα χρηματοδότησης οδοποιίας. Παρά την άρνησή τους, με χρήματα του Δήμου και την προσπάθεια της αρμόδιας Διεύθυνσης, βελτιώνεται σταδιακά η κατάσταση των δρόμων, ιδιαίτερα αυτών με πρωτεύον κυκλοφοριακό φορτίο ή ακόμα και με δευτερεύουσα κίνηση. Οι δρόμοι με τριτεύουσα (τοπική) κυκλοφορία, ανακατασκευάζονται κυρίως στο πλαίσιο προγραμμάτων ανάπλασης γειτονιών, όπως π.χ. στα Καντριάνικα, στη Γούβα, στα Ζαρουχλέικα, στα Προσφυγικά κ.λπ. Ο Δήμος μας διαθέτει περίπου 3000 χιλιόμετρα οδών, εκ των οποίων περισσότερα από 2000 χιλιόμετρα, παραμένουν σε άσχημη κατάσταση, παρά τη σοβαρή προσπάθεια. Χωρίς χρηματοδότηση είναι αδύνατο να αποκτήσουμε σύγχρονους, ασφαλείς, «αξιοπρεπείς» για την εποχή μας δρόμους και ποδηλατοδρόμους. Δηλαδή, δρόμους με ύδρευση, αποχέτευση, δημοτικό φωτισμό LED, οπτικές ίνες, κράσπεδα, ασφαλή και σωστά πεζοδρόμια, με δέντρα, καλά οδοστρώματα και σηματοδότηση. Επίσης, χρειάζονται ριζική βελτίωση οι αγροτικοί, δασικοί, ημιορεινοί και ορεινοί δρόμοι. Σημαντικό βήμα αποτελεί η έγκριση χρηματοδότησης από πρόγραμμα, για τους δρόμους προς το Παναχαϊκό Όρος και προς τη Μονή Ομπλού.
          Επίσης, χρειάζονται υποδομές προστασίας δασών και ακτών, από κατολισθήσεις κ.λπ.
Πράσινο – Ελεύθεροι χώροι
          Σε συνέχεια της κατασκευής του Νότιου Πάρκου, για το οποίο να θυμίσουμε ότι η δημοτική αρχή είχε δικαστικές διώξεις, αποτελούν σημαντικές επιτυχίες, η απόκτηση του Παραλιακού μετώπου, αλλά και του Πλατανόδασους στον Καστελλόκαμπο.
          Όμως, εξαιτίας της σχεδόν ανύπαρκτης κρατικής χρηματοδότησης προς το Δήμο, για σταδιακή εξαγορά 2.500 στρεμμάτων στο σχέδιο πόλεως, κοινοχρήστων και κοινωφελών εκτάσεων, επικρέμαται η ολέθρια απειλή για τη λειτουργικότητα και την ποιότητα ζωής της πόλης μας. Για την εξαγορά τους, απαιτούνται πάνω από 200 εκ. ευρώ.
          Ταυτόχρονα, παραμένουν άλυτα μεγάλα ζητήματα, όπως η απόκτηση των 140 στρεμμάτων στο Ριγανόκαμπο για δημιουργία του Ανατολικού Πάρκου, η υπογειοποίηση της νέας γραμμής από το Ρίο έως την Κανελλοπούλου, η κατασκευή της οδού Καραμανλή, που θα δώσει τη δυνατότητα κατασκευής του Βόρειου Πάρκου.
          Σημαντική παρέμβαση αποτελεί η δημιουργία νέου πάρκου, έκτασης περίπου 15 στρεμμάτων, στην περιοχή του νέου Μουσείου, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Ύδρευση – Αποχέτευση – Διαχείριση απορριμμάτων
          Έχουν χρηματοδοτηθεί και κατασκευάζονται νέα έργα ύδρευσης, διυλιστηρίου, αποχέτευσης, βιολογικού καθαρισμού και συντηρήσεων, προϋπολογισμού, 110 εκ. ευρώ. Με τα έργα αυτά, επιλύονται χρονίζοντα προβλήματα σε τεράστια έκταση του Δήμου μας, ενώ με την κατάκτηση δωρεάν παροχής νερού από το φράγμα Πείρου Παραπείρου, εξασφαλίστηκε η υδροδότηση. Παραμένει, όμως, το μεγάλου κόστους θέμα της κατασκευής χωριστικού δικτύου όμβριων υδάτων, που μεταξύ πολλών άλλων θα εξασφαλίσει την αντιπλημμυρική προστασία αρκετών περιοχών. Επίσης, παραμένει προς επίλυση το πρόβλημα των μεγάλων διαρροών νερού σε απομακρυσμένες περιοχές, σε τμήματα του δικτύου που κατασκευάστηκαν στο παρελθόν.
          Προωθείται με επιμέλεια, η επίλυση του καίριας σημασίας θέματος της διαχείρισης των απορριμμάτων. Μεταξύ πολλών άλλων, ξεχωριστή σημασία έχουν η κατασκευή και λειτουργία εργοστασίου επεξεργασίας στου Φλόκα και η επέκταση του εκεί ΧΥΤΑ, της μονάδας Βιοαποβλήτων στην Ξερόλακκα και το κλείσιμο του ΧΥΤΑ στην περιοχή.
ΝΕΟ ΣΤΑΔΙΟ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΕΩΝ
          Η Πάτρα, ο πατραϊκός λαός, έχουν ανάγκη, μεταξύ πλήθους άλλων, την υλοποίηση νέων απαραίτητων έργων, ευρύτερης σημασίας και χρησιμότητας.
          Ανάπλαση όλου του παραλιακού μετώπου από το νέο λιμάνι έως το ζητούμενο Βόρειο Πάρκο, έχοντας στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών και επισκεπτών μας, καθώς και της λειτουργικότητας της πόλης.
          Παραχώρηση του Ριγανόκαμπου στο Δήμο για κατασκευή του Ανατολικού Πάρκου.

Υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής και στο τμήμα από την οδό Κανελλοπούλου έως το Ρίο, ώστε να μην διχοτομηθεί βίαια ο πολεοδομικός ιστός, σε μια περιοχή που λειτουργεί το Πανεπιστήμιο, το Νοσοκομείο, αθλητικοί χώροι κλπ.
          Μεγάλη χρηματοδότηση για την υλοποίηση του Σχεδίου Πόλεως και ιδιαίτερα για την αγορά των προβλεπόμενων κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων.
Νέες μεγάλες αναπλάσεις λαϊκών υποβαθμισμένων συνοικιών
           
Στροφή στο σχεδιασμό νέων δράσεων και έργων, που αφορούν την αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία.
            Ανάδειξη της Πολιτιστικής Κληρονομιάς
, με ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων στο Αρχαίο Στάδιο (Ηφαίστου), Αρχαίο Ωδείο, διατηρητέα κτίρια, ιστορικά μνημεία, τόποι κ.λπ.
            Αξιοποίηση παλαιών βιομηχανοστασίων και περιοχών
, (Λαδόπουλος, Πειραϊκή Πατραϊκή, Πιρέλι κ.λπ.), και απόδοση στο Δήμο της βόρειας λιμενολεκάνης με κατασκευή εμπορικού τμήματος στο Νέο Λιμάνι.          Τα έργα του Δήμου είναι σίγουρο ότι αλλάζουν πολύ θετικά τα πράγματα στις υποδομές της Πάτρας.
Όμως, η ζωή των λαϊκών στρωμάτων υποβαθμίζεται, λόγω της ανεργίας, της φτώχειας, των αδιεξόδων, της έλλειψης προοπτικής για τη νεολαία, της υποβάθμισης του περιβάλλοντος. Και αυτό, παρά το ότι ζούμε σε μια ιστορική περίοδο με πρωτοφανή επιστημονικά, τεχνολογικά επιτεύγματα, με μεγάλη αύξηση της παραγωγικότητας της εργασίας.
Τι κερδίζει, για παράδειγμα, ο λαός, όταν μπαίνει στη ζωή η τεχνολογία LED στο φωτισμό ή η νέα τεχνολογία στις συσκευές κλπ, που μειώνει την κατανάλωση ενέργειας, αφού διεθνώς τα ιδιωτικά μονοπώλια της παραγωγής και διανομής ρεύματος, όπως και στη χώρα μας, αλλάζουν ληστρικά τις τιμές και μάλιστα εν ονόματι της «πράσινης ανάπτυξης»;
Χρειάζεται, συνεπώς, συντονισμένος και οργανωμένος αγώνας, για να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες. Σε αυτόν τον αγώνα, η δημοτική αρχή έχει το δικό της μερτικό, γιατί βρίσκεται σταθερά στο πλευρό των λαϊκών στρωμάτων.

*Ο Χρήστος Κορδάς είναι Αντιδήμαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου – Η/Μ & Έργων Υποδομής

mail