Πρόταση Νόμου για ΛΑΡΚΟ

Πρόταση νόμου κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΚΚΕ για τους εργαζόμενους της ΛΑΡΚΟ. Υπενθυμίζεται ότι η ΛΑΡΚΟ είναι η μοναδική Επιχείρηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση που παράγει σιδηρονικέλιο μέσα από την επεξεργασία δικών της εγχώριων μεταλλευμάτων.
Συγκεκριμένα η Πρόταση Νόμου:
ΑΡΘΡΟ
1. Α. Από τη δημοσίευση του παρόντος, το άρθρο 21 Ν. 4664/2020 όπως ισχύει  καταργείται. Επίσης καταργείται και η εξουσία του ειδικού διαχειριστή, όπως αυτή του αποδόθηκε από την απόφαση του Μονομελούς Εφετείου Αθηνών υπ’ αριθμό 1407/2020 με την οποία διορίστηκε.
Β. Πράξεις του ειδικού διαχειριστή, από το διορισμό του μέχρι και σήμερα, που αφορούν στη μείωση του μισθολογικού κόστους της επιχείρησης, δυνάμει του άρθρ. 21 παρ.3 παρ.α’ Ν. 4664/2020, ακυρώνονται.
Γ. Καταργείται κάθε απασχόληση εργαζόμενου μέσα από το καθεστώς του ενοικιαζόμενου ή του εργαζομένου της εργολαβίας ή του δελτίου παροχής υπηρεσιών σε πάγιες και διαρκείς ανάγκες της ΛΑΡΚΟ παραγωγής, συντήρησης, καθαριότητας και φύλαξης. Οι εργαζόμενοι αυτοί ενσωματώνονται απευθείας στη ΛΑΡΚΟ με σύμβαση αορίστου χρόνου.
2.- Η διοίκηση της «ΛΑΡΚΟ» θα ασκείται από Πενταμελή Εκτελεστική Επιτροπή που θα διορίζεται απευθείας με Κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος, αποτελούμενη από δύο (2) μηχανικούς παραγωγής, έναν (1) μηχανικό μηχανολογικής συντήρησης, έναν (1) μηχανικό ηλεκτρολογικής συντήρησης και έναν (1) οικονομολόγο, ενώ όλα τα μέλη πρέπει να έχουν τουλάχιστον 10ετή προϋπηρεσία στη «ΛΑΡΚΟ». Οι αποφάσεις της Επιτροπής θα λαμβάνονται με σχετική πλειοψηφία, τα δε αξιώματα αυτής θα κατανέμονται με την ίδια ως άνω ΚΥΑ. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής, χωρίς δικαίωμα ψήφου, μπορούν να παρίστανται πέντε εκπρόσωποι της αντιπροσωπευτικότερης συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων στην επιχείρηση, ένας από κάθε χώρο εργασίας, οι οποίοι θα ορίζονται από την οργάνωση και θα γνωστοποιούνται στον Πρόεδρο της Επιτροπής.
3. Η Εκτελεστική Επιτροπή διοικεί, εκπροσωπεί την επιχείρηση έναντι τρίτων ως προς τη διεκπεραίωση των καθημερινών της συναλλαγών, τη διαχειρίζεται και μπορεί να αποφασίζει ενδεικτικά, τη διαπραγμάτευση με τους παρόχους, προμηθευτές και εργολάβους της επιχείρησης, τη διατήρηση ή μη των πάσης φύσεως συμβάσεων της επιχείρησης ή τον περιορισμό της λειτουργίας της. Προς τον σκοπό της συνέχισης λειτουργίας της επιχείρησης και της μεγιστοποίησης του τιμήματος της μεταβίβασης, η Ε.Ε. δύναται να αιτείται την έκδοση ή ανανέωση διοικητικών αδειών κάθε είδους ή και να προβαίνει σε δικαιοπραξίες αναγκαίες για τη λειτουργία της εταιρείας ή που σκοπούν στην επωφελέστερη εκμετάλλευση του ενεργητικού. Κάθε τρίμηνο η Ε.Ε. είναι υποχρεωμένη να καταθέτει έκθεση ενημέρωσης πεπραγμένων στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής.
4. Το σύνολο των μετοχών της «ΛΑΡΚΟ» μεταβιβάζεται αναγκαστικά στην κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου. Σε αντάλλαγμα της μεταβίβασης αυτής, οι οφειλές της «ΛΑΡΚΟ» προς το Ελληνικό Δημόσιο διαγράφονται ή περιορίζονται. Το παθητικό της εταιρείας θα προσδιοριστεί με έκθεση εκτίμησης παθητικού που οφείλει να συντάξει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών από την ανάληψη καθηκόντων, η Εκτελεστική Επιτροπή της παρ.1 του παρόντος, η οποία κοινοποιείται στον Υπουργό Περιβάλλοντος.
5. Από τη δημοσίευση του παρόντος αναστέλλονται αυτοδικαίως όλα τα ατομικά καταδιωκτικά μέτρα των πιστωτών κατά της «ΛΑΡΚΟ» προς ικανοποίηση ή εκπλήρωση απαιτήσεων τους. Ιδίως απαγορεύεται η έναρξη ή συνέχιση της αναγκαστικής εκτέλεσης, η άσκηση αναγνωριστικών ή καταψηφιστικών αγωγών, η συνέχιση των δικών επ’ αυτών, η άσκηση ή εκδίκαση ένδικων μέσων, η έκδοση πράξεων διοικητικής ή φορολογικής φύσεως, ή η εκτέλεση τους σε στοιχεία της περιουσίας της «ΛΑΡΚΟ». Πράξεις κατά παράβαση της ανωτέρω αναστολής είναι απολύτως άκυρες.
6. Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της έκθεσης εκτίμησης παθητικού στον Υπουργό Περιβάλλοντος, θα καταβάλλεται από τον κρατικό προϋπολογισμό ποσοστό ίσο με το 30% των περιλαμβανόμενων στην ανωτέρω έκθεση οφειλών της «ΛΑΡΚΟ» προς τους πιστωτές, πλην του Ελληνικού Δημοσίου και της ΔΕΗ.  Μέχρι το τέλος του 2022 η Εκτελεστική Επιτροπή οφείλει να διαπραγματευθεί με όλους τους πιστωτές της επιχείρησης για τον τρόπο και χρόνο εξόφλησης των απαιτήσεών τους και να υποβάλει το σχετικό αποτέλεσμα στον Υπουργό Οικονομικών, προς έγκριση και εκτέλεση. Για την ΔΕΗ με ευθύνη του αρμόδιου Υπουργείου δημιουργείται επιτροπή όπου θα διερευνήσει πόσες μεγαβατώρες έχει καταναλώσει διαχρονικά η ΛΑΡΚΟ και με τι τιμή. Η κάθε περίοδος κατανάλωσης Ηλεκτρικής Ενέργειας θα συγκριθεί με τις Ευρωπαϊκές τιμές κατανάλωσης. Εφόσον  γίνει αυτό θα υπολογιστεί πόσο συνολικά θα έπρεπε να είχε πληρώσει η ΛΑΡΚΟ μέχρι σήμερα στη ΔΕΗ  και πόσο έχει πληρώσει.  Η διαφορά που θα προκύψει θα καταβληθεί το 30% άμεσα, όπως σε όλους τους πιστωτές και το υπόλοιπο θα ρυθμιστεί σε χρονικό ορίζοντα.
7. Η νέα διοίκηση έχει την υποχρέωση να καταθέσει στο αρμόδιο υπουργείο και να κοινοποιήσει στη βουλή και τους εργαζόμενους έκθεση προγραμματισμού:
i. Άμεσης Μεγίστης παραγωγικής δυνατότητας με παράλληλο προγραμματισμό συντήρησης επισκευών εκσυγχρονισμού.
ii. Πενταετές πλάνο με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει το δικό της ιδιόκτητο βαρύ εξοπλισμό εξορύξεις για όλες τις εργασίες όπου θα το συντηρεί στα δικά της συνεργεία.
iii. Πενταετές πλάνο αντικατάστασης μηχανημάτων και εγκαταστάσεων με προοπτική η ΛΑΡΚΟ να έχει ιδιοκτήτες δυνατότητες κατασκευών επισκευών και προληπτικής συντήρησης.
iv. Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδας εμπλουτισμού και παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα, κοβαλτίου και καθαρού νικελίου.
v. Πενταετές πλάνο κατασκευής μονάδων αξιοποίησης όλων των υποπροϊόντων της με προοπτική αξιοποίησης της κυρίας παραγωγής της και των υποπροϊόντων μέχρι την τελική μεταποίηση.
8. Η νέα διοίκηση σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση μέσα σε διάστημα έξι μηνών να παρουσιάσει ειδικευμένο, αναλυτικό πρόγραμμα άμεσης προσαρμογής και συμμόρφωσης της ΛΑΡΚΟ με τον ΚΜΛΕ, τα παγκόσμια μέτρα υγιεινής και Ασφάλειας και τις συστάσεις των εργαζομένων. Σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες έχει την υποχρέωση εντός έξι μηνών να παρουσιάσει σχέδιο συμμόρφωσης περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
9. Τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής ευθύνονται μόνο για δόλο και βαριά αμέλεια. Επίσης, δεν προσωποκρατούνται ούτε υπέχουν οποιαδήποτε αστική, ποινική ή άλλη ευθύνη για χρέη της υπό ειδική διαχείριση εταιρίας, ανεξάρτητα από το χρόνο βεβαίωσης τους και το χρόνο στον οποίο ανάγονται.
10. Κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του παρόντος ή αφορά σε θέματα που ρυθμίζονται από αυτό παύει να ισχύει.
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Η ΛΑΡΚΟ είναι η μοναδική Επιχείρηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση που παράγει σιδηρονικέλιο μέσα από την επεξεργασία δικών της  εγχώριων μεταλλευμάτων.
Η χώρα μας έχει στο υπέδαφος της το 90% των καταγεγραμμένων κοιτασμάτων νικελίου σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα μεταλλεύματα αυτά είναι κοβαλτίουχα, γεγονός που τα καθιστά δυσεύρετα σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η χώρα μας έχει στο υπέδαφος της κοιτάσματα χρωμίου όπου μαζί με το νικέλιο είναι τα υλικά που δημιουργούν τον ανοξείδωτο χάλυβα, προϊόν τεράστιας αξίας που αξιοποιείται σε πολλές εφαρμογές και μέχρι σήμερα εισάγεται στη χώρα μας.
Στη ΛΑΡΚΟ έχει πραγματοποιηθεί με επιτυχία:
– Πείραμα παραγωγής ανοξείδωτου χάλυβα.
– Πείραμα παραγωγής καθαρού νικελίου με την μέθοδο της ηλεκτρόλυσης.
– Πείραμα παραγωγής καθαρού νικελίου και διαχωρισμό του κοβαλτίου  με τη μέθοδο της υδρομεταλουργίας. Αυτή η μέθοδος αξιοποιείται για την παραγωγή νικελίου που προωθείται στην κατασκευή συσσωρευτών ηλεκτρικής ενέργειας.
Η ΛΑΡΚΟ παράγει σιδηρονικέλιο, το νικέλιο που είναι ενσωματωμένο στο τελικό  προϊόν αποτελεί το 20 έως 25%. Το υπόλοιπο 75 έως 80% του τελικού προϊόντος που παράγει η ΛΑΡΚΟ και είναι πρωτογενής σίδερο με ενσωματωμένο κατά 4 εως 5% κοβάλτιο, δεν πληρώνεται διαχρονικά από τους πελάτες της. Πληρώνεται  μόνο το Ni.
Η ΛΑΡΚΟ παράλληλα με την παραγωγή σιδηρονικελίου παράγει και διάφορα υποπροϊόντα, όπως είναι η σκουριά Μεταλλακτών που πωλείται όλη στο εξωτερικό, αλλά και η σκουριά ηλεκτροκάμινων, όπου ένα μικρό κομμάτι (14%) αξιοποιείται από 3 βιομηχανίες της Λοκρίδας που το επεξεργάζονται και το πουλούν σε εξωτερικό και εσωτερικό ως  υλη για αμμοβολή. Το υπόλοιπο αυτών των προϊόντων έπεφτε  στον Ευβοϊκό και από τον Μάρτιο του 2020 γίνεται χερσαία απόθεση, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί πειράματα και μπορούν να αξιοποιηθούν.
Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας υπάρχει η δυνατότητα αξιοποίησης των χιλιάδων κυβικών ζεστών υδάτων ανά ώρα όπως παραδείγματος χάρη με τη μέθοδο της τηλεθέρμανσης.
Στο εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στη Λάρυμνα Φθιώτιδας υπάρχει μονάδα παραγωγής οξυγόνου και αζώτου η οποία αν εκσυγχρονιστεί έχει τη δυνατότητα της πλήρους κάλυψης των αναγκών των απαιτήσεων του εργοστασίου, αλλά και της επιπλέον προώθησης ως προϊόν πώλησης.
Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της δικό της λιγνιτωρυχείο που μπορεί να καλύψει στο 100% στις απαιτήσεις καύσιμης ύλης που χρειάζεται για το μείγμα επεξεργασίας και έτσι να εξοικονομηθούν δεκάδες εκατομμύρια.
Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της βαρύ εξοπλισμό εξόρυξης και αποκάλυψης μεταλλευμάτων ο οποίος αυτή τη στιγμή έχει τη δυνατότητα με την απαιτούμενη συντήρηση να καλύψει μεγάλο μέρος της παραγωγής μεταλλευμάτων στα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ.
Η ΛΑΡΚΟ έχει στην κατοχή της εγκαταστάσεις και εξοπλισμό μηχανολογικής και μηχανουργικής υποστήριξης σε καθημερινές εργασίες επισκευών και κατασκευών εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος. Εδώ και πολλά έτη δεν αξιοποιούνται έχοντας αντικατασταθεί με εργολάβους.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ως συνέχεια των προηγούμενων κυβερνήσεων και στη βάση των κατευθύνσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης με το νόμο 4664/2020 που ψήφισε προώθησε  την παραπέρα ιδιωτικοποίηση και εκποίηση της ΛΑΡΚΟ σε  κομμάτια.
Διορίζοντας Ειδική διαχείριση και  υλοποιώντας 2 έτη «εκκαθάριση εν λειτουργία» δημιούργησε τους  όρους που απαιτεί το κεφάλαιο για να γίνει η ΛΑΡΚΟ ελκυστική προς αυτό.
Την 1η Φεβρουαρίου οι υπουργοί Χ. Σταικούρας, Κ. Χατζηδακης, και Σκρέκας ανακοίνωσαν ένα εκτρωματικό κυβερνητικό σχέδιο που προβλέπει την απόλυση των εργαζομένων μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου και την   απομάκρυνση αυτών και των οικογενειών τους από τους εργατικούς οικισμούς, με στόχο να δώσουν τη ΛΑΡΚΟ στους επίδοξους επενδυτές “τζάμπα και κλειστή”  με τους εργαζόμενους στην ανεργία, παρ’ ότι υπάρχει πρόβλεψη στο νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση ότι το εργοστάσιο θα «παραδοθεί εν λειτουργία». 
Οι εργαζόμενοι και τα σωματεία τους απορρίπτουν το σχέδιο της κυβέρνησης , συνεχίζουν τον αγώνα τους και διεκδικούν:
1. Να διασφαλιστεί η ενιαία και συνολική παραγωγική λειτουργία της ΛΑΡΚΟ.
2. Να υπάρξει σχέδιο και χρονοδιάγραμμα επισκευής, εκσυγχρονισμού, αύξησης της παραγωγής σε ένα ασφαλές περιβάλλον για τους εργαζόμενους.
3. Να διασφαλιστούν όλες οι θέσεις εργασίας και η καταβολή του μόχθου τους στο 100%.
Η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και διαχρονικά των κυβερνήσεων ως προς τη λειτουργία της ΛΑΡΚΟ είναι ότι αυτή «δεν μπορεί να είναι βιώσιμη».
Σήμερα όμως πιο ξεκάθαρα παρά ποτέ είναι ορατό γιατί η ΛΑΡΚΟ εικονικά «δεν είναι βιώσιμη».
Με πρόσχημα ότι η ΛΑΡΚΟ έχει πρόστιμο για «κρατικές ενισχύσεις» έμεινε χρόνια μακριά από χρηματοδοτήσεις και δάνεια. Το γεγονός αυτό την έφερε πίσω στον εκσυγχρονισμό και στην ανάπτυξη της για να μπορεί να παραμείνει βιώσιμη.
Αυτά σε συνδυασμό ότι με πολιτική απόφαση και ευθύνη διαχρονικά δεν είχε προχωρήσει η καθετοποίηση της παραγωγής της και η παραπέρα ανάπτυξή της σύμφωνα με τις δυνατότητες που έχει, έφερε την εικονική «μη βιώσιμη εταιρεία».
Έφερε την απαξίωση επί της ουσίας των δυνατοτήτων που έχει η χώρα μας να παράγει και να μεταποιεί τον ορυκτό της πλούτο ως τελικό προϊόν για τις ανάγκες της Ελληνικής βιομηχανίας, των εργαζομένων και του ελληνικού λαού.
Με βάση την πάγια θέση μας για την αξιοποίησή του ορυκτού πλούτου και της ΛΑΡΚΟ πιο συγκεκριμένα, καταθέτουμε την ακόλουθη Πρόταση Νόμου.
Αθήνα,  17/2/22  
Οι προτείνοντες Βουλευτές
ΚΟΥΤΣΟΥΜΠΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΠΑΠΑΡΗΓΑ ΑΛΕΚΑ
ΓΚΙΟΚΑΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΔΕΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΚΑΝΕΛΛΗ ΛΙΑΝΑ
ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ
ΚΑΤΣΩΤΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
ΚΟΜΝΗΝΑΚΑ ΜΑΡΙΑ
ΛΑΜΠΡΟΥΛΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΜΑΝΩΛΑΚΟΥ ΔΙΑΜΑΝΤΩ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΝΙΚΟΣ
ΠΑΦΙΛΗΣ ΘΑΝΑΣΗΣ
ΣΤΟΛΤΙΔΗΣ ΛΕΩΝΙΔΑΣ
ΣΥΝΤΥΧΑΚΗΣ ΜΑΝΩΛΗΣ

mail