Τη πρόταση για σύσταση ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης για την
εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα πλοία υποστηρίζουν οι Έλληνες
εφοπλιστές.
Σε ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών υπογραμμίζεται:
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες υποστηρίζουν πλήρως την πρόταση της διεθνούς ναυτιλίας
για τη σύσταση ενός Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης, ύψους 5 δις δολαρίων ΗΠΑ,
για την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2) από τα πλοία.
Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα ανακοίνωσε την πρότασή της για τη δημιουργία του
πρώτου συμμετοχικού ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης με σκοπό την
εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που προέρχονται από τη δραστηριότητα της
διεθνούς ναυτιλίας. Η πρόταση, η οποία είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, προβλέπει
τη χρηματοδότηση του Ταμείου από τις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς με περίπου 5
δις δολάρια ΗΠΑ κατά την προσεχή δεκαετία.
Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει ενεργά αυτήν την πρωτοβουλία, η οποία
είναι η πλέον πρόσφατη από μια σειρά δράσεων που έχουν αναληφθεί από τη διεθνή
ναυτιλία και το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό των Ηνωμένων Εθνών (UN ΙΜΟ) με σκοπό την απεξάρτηση της παγκόσμιας
ναυτιλίας από τον άνθρακα. Το Ταμείο, το οποίο μπορεί να τεθεί σε λειτουργία
ήδη από το 2023 κατόπιν της υιοθέτησής του από τον UN ΙΜΟ, θα διοικείται από ένα διεθνές Διοικητικό
Συμβούλιο (International Research & Development Board – IMRB), μη κυβερνητικού χαρακτήρα, το οποίο θα
εποπτεύεται από τα Κράτη Μέλη του UN ΙΜΟ.
Η πρόταση για τη σύσταση του Ταμείου, η οποία υποστηρίζεται από τις διεθνείς
εφοπλιστικές Ενώσεις που συλλογικά εκπροσωπούν όλους τους ναυτιλιακούς τομείς
και τομείς θαλάσσιου εμπορίου και διαχειρίζονται πάνω από το 90% του παγκόσμιου
εμπορικού στόλου, ανακοινώνεται λίγες μόλις ημέρες μετά την παρουσίαση της
Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (EU Green Deal), το νέο σχέδιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια Ευρώπη απαλλαγμένη από
τον άνθρακα.
Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ο μόνος βιομηχανικός κλάδος που, από το 2013,
έχει σε εφαρμογή ένα δεσμευτικό και παγκόσμιο μέτρο για την αντιμετώπιση της
κλιματικής αλλαγής και συγκεκριμένα το Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη
σχεδίαση του πλοίου (Energy Efficiency Design Index – EEDI), ο οποίος διασφαλίζει πραγματικές και
σωρευτικές μειώσεις κατανάλωσης καυσίμων στα νεότευκτα πλοία από σχεδιασμού
τους.
