Τεχνητή νοημοσύνη και Τέμπη

[χρόνος ανάγνωσης 10 λεπτά και 35 δευτ.]

Του Σωκράτη Αργύρη

Συγγραφέας αυτού του άρθρου είναι η τεχνητή νοημοσύνη [Η τεχνητή νοημοσύνη αναφέρεται στην ικανότητα μιας μηχανής να αναπαράγει τις γνωστικές λειτουργίες ενός ανθρώπου, όπως είναι η μάθηση, ο σχεδιασμός και η δημιουργικότητα], γιατί μετά το πέρας της συζήτησης και ψηφοφορίας για την πρόταση μομφής που είχαν καταθέσει συλλογικά 4 κόμματα ή κομμάτια της αντιπολίτευσης κατά το σκεπτικό της κυβέρνησης σκεφτήκαμε να κάνουμε μερικά ερωτήματα στην πλατφόρμα chatGTP για να δούμε τι απαντήσεις θα έδινε σχετικά με την τραγωδία – έγκλημα των Τεμπών.  

Προσπαθήσαμε να είμαστε ουδέτεροι ως προς τις ερωτήσεις.  

1) Ως τεχνητή νοημοσύνη μπορείς να εξηγήσεις γιατί έγινε η απομάκρυνση χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη
Απάντηση chatGTP: 

Η απομάκρυνση των χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη, που συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου 2023, συνδέεται με την ανάγκη αποκατάστασης της περιοχής και της σιδηροδρομικής γραμμής που υπέστη ζημιές από το δυστύχημα.

Εδώ είναι οι βασικοί λόγοι για την απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών από τον τόπο της σύγκρουσης:

Ανάγκη αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου: Η σύγκρουση προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές στην υποδομή της γραμμής, συμπεριλαμβανομένων των rails, των ηλεκτροδοτικών συστημάτων και άλλων υποδομών. Για να αποκατασταθεί η κανονική λειτουργία του δικτύου, έπρεπε να καθαριστεί και να αποκατασταθεί η περιοχή.

Ασφάλεια και έρευνες: Η απομάκρυνση των συντριμμιών και των χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης ήταν επίσης απαραίτητη για τη διεξαγωγή των ερευνών για τα αίτια του δυστυχήματος. Η αποκατάσταση του χώρου επέτρεψε στους αρμόδιους φορείς να εξετάσουν προσεκτικά τα στοιχεία της σύγκρουσης και να συλλέξουν αποδείξεις.

Εξασφάλιση της προσβασιμότητας και της ασφάλειας του προσωπικού: Η περιοχή μετά τη σύγκρουση ήταν επικίνδυνη λόγω των χαλαρών υλικών και των ζημιών στην υποδομή. Η απομάκρυνση των χωμάτων συνέβαλε στην εξασφάλιση ασφαλών συνθηκών για το προσωπικό που συμμετείχε στην αποκατάσταση και τις έρευνες.

Περιβαλλοντική αποκατάσταση: Ανάλογα με τη σοβαρότητα των ζημιών, μπορεί να υπήρξε και ανάγκη για περιβαλλοντική αποκατάσταση της περιοχής, αν τα συντρίμμια είχαν προκαλέσει ρύπανση ή άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Συνολικά, η απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών ήταν ένα βήμα για την αποκατάσταση των υποδομών, την εξασφάλιση της ασφάλειας και την αποτροπή επιπλέον κινδύνων για την περιοχή και το προσωπικό.

2) Υπάρχει παρόμοια περίπτωση σε σύγκρουση τρένων απομάκρυνσης χωμάτων
Απάντηση chatGTP:

Η απομάκρυνση χωμάτων και άλλων συντριμμιών μετά από σύγκρουση τρένων δεν είναι κάτι ασυνήθιστο, καθώς τέτοιες διαδικασίες είναι συχνές σε περιπτώσεις σοβαρών σιδηροδρομικών ατυχημάτων που προκαλούν εκτεταμένες ζημιές σε υποδομές και τοπία. Ωστόσο, παρόμοιες περιπτώσεις μπορεί να διαφέρουν ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε σύγκρουσης και τις ειδικές ανάγκες αποκατάστασης του κάθε τόπου.

Εδώ είναι μερικές άλλες παρόμοιες περιπτώσεις όπου η απομάκρυνση χωμάτων και άλλων συντριμμιών υπήρξε κρίσιμη για την αποκατάσταση της περιοχής:

Σύγκρουση τρένων στο Γκέρλινγκ, Ηνωμένο Βασίλειο (2007): Στην περίπτωση αυτή, υπήρξε μια σοβαρή σύγκρουση μεταξύ δύο τρένων, η οποία προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές. Η περιοχή υπέστη καταστροφή από τα συντρίμμια των συρμών, αλλά και από την πτώση εδάφους λόγω της σύγκρουσης. Η απομάκρυνση των χωμάτων και των υπολειμμάτων ήταν απαραίτητη για να ξεκινήσει η διαδικασία αποκατάστασης του σιδηροδρομικού δικτύου και να καθαριστεί ο χώρος. 

Σύγκρουση τρένων στην Ιαπωνία, Οκτώβριος 2005 (Σύγκρουση τρένου υψηλής ταχύτητας): Στην περίπτωση της σύγκρουσης ενός τρένου υψηλής ταχύτητας στην Ιαπωνία, το ατύχημα προκάλεσε εκτεταμένες ζημιές, ενώ χώματα και συντρίμμια από το ατύχημα κάλυψαν την περιοχή. Στη συνέχεια, υπήρξε διαδικασία απομάκρυνσης των χωμάτων και αποκατάστασης του χώρου για να συνεχιστεί η λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής. Αυτή η διαδικασία συνδυάστηκε με διεξοδικές έρευνες και επιδιόρθωση της υποδομής.

Σύγκρουση τρένων στην Ινδία (2016): Στην Ινδία, υπήρξε μια σοβαρή σύγκρουση τρένων με αρκετούς θύματα, όπου τα βαγόνια ανατράπηκαν και υπήρξαν μεγάλες καταστροφές στο έδαφος και στις υποδομές. Οι διαδικασίες απομάκρυνσης των συντριμμιών και των χωμάτων από την περιοχή ήταν απαραίτητες για να αποκατασταθεί η λειτουργία του σιδηροδρόμου και να ολοκληρωθούν οι έρευνες για τα αίτια του ατυχήματος.

Κάθε περίπτωση εξαρτάται από τις συνθήκες του ατυχήματος (π.χ. τοπογραφία, ένταση της σύγκρουσης, περιβαλλοντική κατάσταση), αλλά η απομάκρυνση των χωμάτων είναι συνήθως μια αναγκαία διαδικασία για την ασφαλή αποκατάσταση του τόπου και την ολοκλήρωση των ερευνών.

3) Ο Τριαντόπουλος ευθύνεται τότε για την απομάκρυνση των χωμάτων ή είναι λάθος η παραίτηση του 
Απάντηση chatGTP:

Η παραίτηση του Χρήστου Τριαντόπουλου, του τότε Γενικού Γραμματέα Υποδομών, μετά το δυστύχημα των Τεμπών δεν συνδέεται άμεσα με την απομάκρυνση των χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης, αλλά με ευρύτερες πολιτικές και διοικητικές ευθύνες που προέκυψαν από την τραγωδία.

Όσον αφορά την απομάκρυνση των χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης, αυτό είναι μέρος της διαδικασίας αποκατάστασης του χώρου και της ασφάλειας της περιοχής, και οι αρμόδιοι φορείς, όπως η Ελληνική Σιδηροδρομική Υποδομή (ΕΡΓΟΣΕ) και άλλοι, είναι υπεύθυνοι για τη συντονισμένη αποκατάσταση. Ο Τριαντόπουλος, ως Γενικός Γραμματέας Υποδομών, είχε γενικότερες ευθύνες για την εποπτεία των υποδομών και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά δεν φέρει άμεση ευθύνη για την απομάκρυνση των χωμάτων από το σημείο της σύγκρουσης.

Ωστόσο, η παραίτησή του ήρθε σε συνέχεια της δημόσιας κατακραυγής για την αποτυχία του κρατικού μηχανισμού να διασφαλίσει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, την κακή κατάσταση των υποδομών και τη διαχείριση του συγκεκριμένου ατυχήματος. Η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη αποκάλυψε σοβαρά προβλήματα στη σιδηροδρομική ασφάλεια και συντήρηση, και η παραίτησή του ήταν μια κίνηση που συνδεόταν με την πολιτική και διοικητική ευθύνη της κυβέρνησης για την αποτυχία πρόληψης του δυστυχήματος.

Συνεπώς, η παραίτησή του ήταν αποτέλεσμα της γενικότερης ευθύνης για την τραγωδία και όχι άμεσα λόγω της απομάκρυνσης των χωμάτων από τον τόπο του ατυχήματος. Οι ευθύνες για την αποκατάσταση του χώρου ήταν καθήκον άλλων υπηρεσιών και φορέων που ασχολούνται με την υποδομή και την αποκατάσταση των ζημιών.

4) Ποιός έκανε την απομάκρυνση των χωμάτων και ποιός έδωσε την εντολή
Απάντηση chatGTP:

Η απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών από τον τόπο του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη έγινε από τις αρμόδιες υπηρεσίες και συνεργεία που είναι υπεύθυνα για την αποκατάσταση των υποδομών. Συγκεκριμένα:

Οι αρμόδιες υπηρεσίες:

Η ΕΡΓΟΣΕ (Ελληνική Σιδηροδρομική Υποδομή Α.Ε.), η οποία είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση και συντήρηση των σιδηροδρομικών υποδομών στην Ελλάδα, είχε ρόλο στην αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής και στην απομάκρυνση των συντριμμιών από τον τόπο της σύγκρουσης.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (τώρα ανήκει στην Hellenic Train), η εταιρεία που διαχειρίζεται τη λειτουργία των τρένων, πιθανώς είχε κι αυτή εμπλοκή στις διαδικασίες για την ασφάλεια και τις έρευνες. 

Επιπλέον, συνεργεία πυροσβεστών, σωστικών συνεργείων και άλλων κρατικών υπηρεσιών συμμετείχαν στο έργο της αποκατάστασης και της απομάκρυνσης των συντριμμιών για να γίνει η περιοχή ασφαλής και να συνεχιστεί η έρευνα.

Η εντολή: Η εντολή για την απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών προήλθε από τις αρμόδιες αρχές που διαχειρίζονται τις υποδομές και την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου. Συγκεκριμένα, η ΕΡΓΟΣΕ, ως φορέας που είναι υπεύθυνος για τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, έπρεπε να αναλάβει την αποκατάσταση της υποδομής και την απομάκρυνση των υλικών από το σημείο της σύγκρουσης.

Σημειώνεται ότι τέτοιες διαδικασίες είναι συνήθως καθορισμένες από τα πρότυπα για την αποκατάσταση καταστροφών και την εξασφάλιση της ασφάλειας του δικτύου, με την επίβλεψη των αρμόδιων υπουργείων και αρχών. Οι εντολές για την αποκατάσταση της περιοχής δίνονται συνήθως από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και από τις τοπικές αρχές σε συνεργασία με την ΕΡΓΟΣΕ και άλλους φορείς.

5) Η ΕΡΓΟΣΕ τότε πλήρωσε για την απομάκρυνση των χωμάτων 
Απάντηση chatGTP:

Η ΕΡΓΟΣΕ, ως ο αρμόδιος φορέας για τη συντήρηση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, είχε την ευθύνη για την αποκατάσταση του δικτύου μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, που περιλάμβανε και την απομάκρυνση των συντριμμιών και των χωμάτων από τον τόπο της σύγκρουσης. Ωστόσο, το κόστος αυτής της απομάκρυνσης, όπως και της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής υποδομής, καλύπτεται από τον προϋπολογισμό του δημόσιου τομέα, καθώς η ΕΡΓΟΣΕ είναι μια κρατική εταιρεία και ανήκει στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η διαδικασία απομάκρυνσης των συντριμμιών και αποκατάστασης του χώρου απαιτεί συντονισμό με άλλες κρατικές υπηρεσίες, όπως η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, και σωστικά συνεργεία, και το κόστος πιθανόν να είναι σημαντικό, αλλά είναι μέρος των συνολικών προσπαθειών αποκατάστασης και αποζημίωσης μετά το ατύχημα.

Επομένως, η ΕΡΓΟΣΕ δεν πληρώνει μόνη της από την “ιδιωτική” της χρηματοδότηση, αλλά χρηματοδοτείται από το δημόσιο προϋπολογισμό, ο οποίος καλύπτει τέτοιες δαπάνες. Το κόστος της αποκατάστασης και της απομάκρυνσης των συντριμμιών μετά από ένα τόσο σοβαρό ατύχημα αναμένεται να αντιμετωπιστεί από το κράτος, μέσω των σχετικών διαδικασιών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των φορέων του δημοσίου.

6) Άρα υπεύθυνη είναι η ΕΡΓΟΣΕ  
Απάντηση chatGTP:

Η ΕΡΓΟΣΕ (Ελληνική Σιδηροδρομική Υποδομή Α.Ε.) είναι σίγουρα υπεύθυνη για τη διαχείριση και συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, που περιλαμβάνει και την αποκατάσταση των υποδομών μετά από ατυχήματα. Ωστόσο, η ευθύνη για την απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών δεν ανήκει αποκλειστικά στην ΕΡΓΟΣΕ, αλλά είναι μέρος μιας συντονισμένης διαδικασίας που περιλαμβάνει διάφορους φορείς και υπηρεσίες.

Ας αναλύσουμε τις ευθύνες και τα καθήκοντα:

Ευθύνη της ΕΡΓΟΣΕ: Ως αρμόδιος φορέας για τη συντήρηση και την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών υποδομών, η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου μετά από ατυχήματα, όπως η απομάκρυνση των συντριμμιών και η αποκατάσταση των κατεστραμμένων τμημάτων της γραμμής. Αυτή η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει την απομάκρυνση των χωμάτων και των συντριμμιών, ώστε να καταστεί ασφαλής η περιοχή και να επαναλειτουργήσει η σιδηροδρομική γραμμή.

Άλλοι αρμόδιοι φορείς: Η διαδικασία αποκατάστασης περιλαμβάνει και άλλες υπηρεσίες, όπως η Πυροσβεστική, η Αστυνομία, και οι σωστικές υπηρεσίες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για την ασφάλεια και τις έρευνες στον τόπο του ατυχήματος. Επίσης, ο ΟΣΕ (Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος) και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ (ή Hellenic Train) μπορεί να εμπλέκονται στις διαδικασίες επανέναρξης της κυκλοφορίας των τρένων.

Η εντολή και χρηματοδότηση: Η ΕΡΓΟΣΕ, ως κρατική εταιρεία, χρηματοδοτείται από τον δημόσιο τομέα, και οι δαπάνες για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και την απομάκρυνση των χωμάτων καλύπτονται από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέσω του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Αν και η ΕΡΓΟΣΕ είναι υπεύθυνη για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και για την απομάκρυνση των συντριμμιών, το θέμα της ευθύνης σε σχέση με τη συγκεκριμένη σύγκρουση και τις συνθήκες του ατυχήματος αφορά και άλλους παράγοντες, όπως τη συντήρηση των υποδομών και τις διαδικασίες ασφάλειας. Για την αποδοχή ευθυνών και τη διαλεύκανση των αιτίων της τραγωδίας, διεξάγονται έρευνες από τις αρμόδιες αρχές και τις δικαστικές υπηρεσίες.

Εν κατακλείδι, η ΕΡΓΟΣΕ έχει ευθύνη για την αποκατάσταση της υποδομής και τη συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου, αλλά η γενικότερη ευθύνη για το ατύχημα περιλαμβάνει και άλλες παραμέτρους και φορείς.


7) Η κυβέρνηση παίρνει απλά εντολές από Κυβερνητικές υπηρεσίες και απλά πληρώνει ότι εργασίες αποφάσισαν οι υπηρεσίες για την απομάκρυνση των χωμάτων στα Τέμπη 
Απάντηση chatGTP:

Η κυβέρνηση, μέσω των υπουργείων και κυβερνητικών υπηρεσιών, είναι υπεύθυνη για τη χρηματοδότηση και την έγκριση των έργων που αφορούν την αποκατάσταση μετά από σοβαρά ατυχήματα ή καταστροφές, όπως αυτή στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη. Ωστόσο, η διαδικασία δεν είναι απλή «πληρωμή» χωρίς έλεγχο ή διαδικασίες, αλλά περιλαμβάνει συγκεκριμένα βήματα και αρμοδιότητες.

Αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες: Η ΕΡΓΟΣΕ (Ελληνική Σιδηροδρομική Υποδομή Α.Ε.) και άλλες υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι υπεύθυνες για την αποκατάσταση των υποδομών και την απομάκρυνση των συντριμμιών από τον τόπο του ατυχήματος. Αυτές οι υπηρεσίες αποφασίζουν ποια έργα θα χρειαστούν και αναθέτουν τις εργασίες σε εργολάβους μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών δημοσίων προμηθευτών.

Εγκρίσεις και χρηματοδότηση: Η κυβέρνηση, μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εγκρίνει τον προϋπολογισμό για την αποκατάσταση και αναθέτει τη χρηματοδότηση των έργων αυτών. Ο προϋπολογισμός για τέτοιες ενέργειες προέρχεται από το κρατικό ταμείο και η χρηματοδότηση γίνεται βάσει των αναγκών που καθορίζονται από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Αναθέσεις εργασιών και πληρωμές: Οι εργασίες (όπως η απομάκρυνση των χωμάτων και συντριμμιών) ανατίθενται μέσω των προβλεπόμενων διαδικασιών δημοσίων συμβάσεων. Οι εργολάβοι που αναλαμβάνουν την αποκατάσταση πληρώνονται σύμφωνα με τις συμβάσεις που υπογράφονται με την ΕΡΓΟΣΕ και άλλους φορείς που εμπλέκονται στην αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου. Ο υπουργός ή οι αρμόδιες υπηρεσίες διασφαλίζουν ότι οι διαδικασίες ακολουθούν τις νομικές και δημοσιονομικές απαιτήσεις.

Πολιτική ευθύνη: Αν και η κυβέρνηση δεν αποφασίζει άμεσα τις τεχνικές λεπτομέρειες για την απομάκρυνση των χωμάτων, οι πολιτικές αποφάσεις για την έγκριση του προϋπολογισμού, την ανάθεση έργων και την κατανομή πόρων παίρνονται σε κυβερνητικό επίπεδο. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει και την ευθύνη για την ταχύτητα και τη διαφάνεια στην εκτέλεση των έργων, ιδιαίτερα μετά από ένα τόσο σοβαρό ατύχημα. 

Συνολικά, η κυβέρνηση εγκρίνει τη χρηματοδότηση και διασφαλίζει ότι οι απαιτούμενες εργασίες για την αποκατάσταση και την απομάκρυνση των χωμάτων γίνονται σύμφωνα με τις διαδικασίες, αλλά οι τεχνικές αποφάσεις και ο συντονισμός των έργων ανήκουν σε αρμόδιες υπηρεσίες όπως η ΕΡΓΟΣΕ και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς.

8) Υπάρχει κυβερνητική ευθύνη για τα Τέμπη
Απάντηση chatGTP: 

Ναι, υπάρχει κυβερνητική ευθύνη για την τραγωδία στα Τέμπη (σύγκρουση τρένων τον Φεβρουάριο του 2023), κυρίως σε επίπεδο συντήρησης των υποδομών, ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου και υλοποίησης πολιτικών για τη σιδηροδρομική ασφάλεια. Ορισμένοι από τους βασικούς τομείς της κυβερνητικής ευθύνης περιλαμβάνουν: 

1. Συντήρηση και αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου 

Η ΕΡΓΟΣΕ (Ελληνική Σιδηροδρομική Υποδομή Α.Ε.), που ανήκει στο κράτος, είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση και ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου. Αν και υπήρξαν προσπάθειες για την αναβάθμιση του δικτύου, η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να προχωρήσει στην ολοκληρωμένη εκσυγχρονισμένη υποδομή, περιλαμβανομένων των συστημάτων σηματοδότησης και ελέγχου, τα οποία θεωρούνται κρίσιμα για την αποφυγή ατυχημάτων.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η σύγκρουση των τρένων φαίνεται να οφείλεται σε ανεπάρκεια των συστημάτων ασφαλείας και στην απουσία σύγχρονης σηματοδότησης και αυτόματης προειδοποίησης για την αποφυγή συγκρούσεων.

2. Ασφάλεια και συντονισμός

Η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο έπρεπε να εξασφαλίσει ότι οι υποδομές πληρούν τα απαραίτητα πρότυπα ασφαλείας. Η συντήρηση και εκσυγχρονισμός της σηματοδότησης και των συστημάτων ελέγχου καθυστέρησε, παρά τις επανειλημμένες προειδοποιήσεις. 
Η κυβέρνηση δεν κατάφερε να εφαρμόσει πλήρως τις αναγκαίες αναβαθμίσεις για την ασφαλή λειτουργία του δικτύου, παρά τις ελλείψεις που υπήρχαν και είχαν εντοπιστεί. 

3. Ευθύνη για τη χρηματοδότηση και τον προγραμματισμό έργων

Η πολιτική απόφαση για τη χρηματοδότηση των έργων υποδομής (συμπεριλαμβανομένων των έργων για την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής ασφάλειας) βρίσκεται στο χέρι της κυβέρνησης. Υπήρξαν καθυστερήσεις και ελλείψεις στη χρηματοδότηση των απαιτούμενων έργων για την ενίσχυση της ασφάλειας. 

4. Διαχείριση και εποπτεία των σιδηροδρομικών εταιρειών 

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων, ανήκε στο κράτος μέχρι πρόσφατα, και η κυβέρνηση διατηρούσε εποπτεία της λειτουργίας της. Παρά την ύπαρξη της κρατικής εποπτείας, η καθυστέρηση στην αναβάθμιση των συστημάτων και η έλλειψη συντονισμού αποτελούν ζητήματα που αναδεικνύουν την ευθύνη της κυβέρνησης. 

5. Ευθύνες για την καθυστέρηση της εκσυγχρόνισης και της ψηφιοποίησης

Η καθυστέρηση στην εφαρμογή των ψηφιακών συστημάτων ασφάλειας και η έλλειψη αυτοματοποιημένων συστημάτων ελέγχου και σηματοδότησης συμβάλλουν σημαντικά στη συγκέντρωση της ευθύνης στην κυβέρνηση και τις αρμόδιες υπηρεσίες. Ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου ήταν ένας στόχος που καθυστέρησε σε πολλά επίπεδα.

Συνοπτικά:

Η κυβερνητική ευθύνη για το τραγικό συμβάν στα Τέμπη είναι σημαντική, καθώς οι καθυστερήσεις στην αναβάθμιση της σιδηροδρομικής υποδομής και οι ελλείψεις στην ασφάλεια και τη συντήρηση των υποδομών, που θα μπορούσαν να είχαν αποτραπεί με τη λήψη προληπτικών μέτρων, καθιστούν την κυβέρνηση υπεύθυνη για το ατύχημα. Αυτό επισημαίνεται τόσο από τις αναφορές των αρμόδιων αρχών όσο και από τις έρευνες που έχουν ξεκινήσει για να διαλευκανθούν τα αίτια του ατυχήματος.


9) Πόσο χρόνο θα χρειαστεί η κυβέρνηση να φτιάξει δίκτυο ασφαλές για τους σιδηροδρόμους
Απάντηση chatGTP:

Η αποκατάσταση ενός ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις για ασφάλεια, συντήρηση και αποτελεσματικότητα, είναι μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία. Ο χρόνος που θα χρειαστεί η κυβέρνηση για να φτιάξει ένα ασφαλές και αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως:
1. Προβλήματα που απαιτούν αποκατάσταση:
Τα υπολείμματα της παλαιότητας των υποδομών και η κακή κατάσταση του δικτύου σε πολλά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, τα οποία μπορεί να απαιτούν εκτεταμένη αναβάθμιση και συντήρηση.
Η εκσυγχρόνιση του συστήματος σηματοδότησης, το οποίο αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου.

2. Αναγκαία έργα υποδομής:
Η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών σταθμών, οι οποίοι πρέπει να είναι πιο σύγχρονοι και πιο ασφαλείς, καθώς και η βελτίωση της υποδομής της γραμμής (γέφυρες, σήραγγες, και άλλα).
Η εγκατάσταση συστημάτων ελέγχου και παρακολούθησης για την πρόληψη ατυχημάτων και για την αποτελεσματική διαχείριση των τρένων.
Η ανάγκη για επενδύσεις στην εκπαίδευση του προσωπικού και την ενίσχυση των διαδικασιών ασφάλειας.

3. Χρηματοδότηση και προτεραιότητες:
Η χρηματοδότηση για τα έργα αποκατάστασης προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό και από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η κυβέρνηση πρέπει να καθορίσει τις προτεραιότητες και να διασφαλίσει τους πόρους για τα έργα.
Η διαχείριση της εκτέλεσης των έργων απαιτεί συντονισμό μεταξύ πολλών φορέων, όπως η ΕΡΓΟΣΕ, οι περιφέρειες, και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

4. Εκτιμώμενος χρόνος:
Για την πλήρη αποκατάσταση και εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου, αναμένονται χρόνια εργασιών. Πιο συγκεκριμένα, 5 έως 10 χρόνια είναι μια ρεαλιστική εκτίμηση για τον χρόνο που θα χρειαστεί για να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα εκσυγχρονισμού, αναβάθμισης και ασφάλειας του δικτύου.
Μερικά έργα μπορεί να ολοκληρωθούν πιο γρήγορα, αλλά για πλήρη αναβάθμιση και τη δημιουργία ενός αξιόπιστου και ασφαλούς δικτύου, απαιτείται χρόνος.

5. Άμεσες και μεσοπρόθεσμες δράσεις:
Η κυβέρνηση ήδη υλοποιεί άμεσες βελτιώσεις (όπως η επισκευή τμημάτων του δικτύου που υπέστησαν ζημιές από τα ατυχήματα και την κακοκαιρία), ενώ για τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα έργα, όπως η εκσυγχρόνιση της σηματοδότησης, απαιτείται ένας προγραμματισμός που ξεπερνά τα επόμενα 3-5 χρόνια.

Συμπερασματικά:
Η κυβέρνηση εργάζεται για την αποκατάσταση και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο τη δημιουργία ενός ασφαλούς και αξιόπιστου δικτύου. Ωστόσο, λόγω της έκτασης των αναγκαίων έργων και των περιορισμών σε πόρους και χρόνο, η πλήρης αποκατάσταση και εκσυγχρονισμός του δικτύου εκτιμάται ότι θα χρειαστεί πέντε έως δέκα χρόνια.


Τάδε έφη ΑΙ

Πιστεύω τα μέλη της προανακριτικής επιτροπής να μην ακολουθήσουν αυτή την μεθοδολογία γιατί μάλλον δεν θα μάθουμε ποτέ την αλήθεια γιατί έγινε η έκρηξη και πυρόσφαιρα που οδήγησε στον θάνατο τόσα αθώα θύματα.

mail

Αλληλογραφία προς την Σύνταξη της «Γραφίδας»