Κλιμάκιο
της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ),
πραγματοποίησε επίσκεψη στους λιμένες Μυκόνου, Πάτμου, Ρόδου, Ηρακλείου και
Σαντορίνης, όπου είχε συναντήσεις με τον κ. Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, τους
κυρίους Δημάρχους, τον Πρόεδρο του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, τους Προέδρους
Λιμενικών Ταμείων, τους προϊσταμένους όλων των άλλων τοπικών Αρχών που ασκούν
έργο στους λιμένες και τους τοπικούς Ναυτικούς και Τουριστικούς Πράκτορες,
καθώς και τους Λεμβούχους. Στις συναντήσεις αυτές συζητήθηκαν όλα τα θέματα που
αφορούν τους λιμένες, καθώς και άλλες αναγκαίες υποδομές, προκειμένου για την
εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων και των μεταφερομένων εκατομμυρίων επιβατών –
τουριστών που επισκέπτονται τα ενδιαφέροντα, στην ευρύτερη περιοχή των λιμένων,
μέρη.
Τα θέματα των συναντήσεων:
1. Σχεδιασμοί έργων και ρυθμίσεων που αφορούν υποδομές και αναδομές και η
αποτύπωσή των στα masters plans των λιμένων, προκειμένου για την εκτέλεση των
αναγκαίων έργων, σε όλο το φάσμα που αφορά, τόσο τις ευκολίες εξυπηρέτησης των
πλοίων, όσο και αυτές που έχουν σχέση με τα εκατομμύρια επιβατών και πληρωμάτων
που καταφτάνουν στους προορισμούς.
2. Σχεδιασμός και κατασκευή σταθμών επιβατών (passenger terminals), σύμφωνα με
τις σημερινές ανάγκες, αλλά και αυτές του μέλλοντος, από πλευράς αριθμού
επιβατών και ιδιαίτερα αυτών που προέρχονται από χώρες Non Schengen, όπου
αναμένεται η εφαρμογή νέων απαιτήσεων στους ελέγχους των αποβιβαζομένων. Στο
θέμα αυτό δόθηκε ιδιαίτερη σημασία, ένεκα της προετοιμασίας που πρέπει να
υπάρξει, όσον αφορά την επάρκεια και καταλληλότητα των χώρων, όπου θα λαμβάνουν
χώρα, αυξημένης μορφής διαδικασίες στους ελέγχους επιβατών που απαιτούν, μεταξύ
των άλλων, την κατάλληλη στελέχωση από πλευράς προσωπικού, ειδικά εκπαιδευμένου
και ικανού στον χειρισμό των προβλεπόμενων νέων ηλεκτρονικών συστημάτων.
3. Βελτιώσεις σε υπάρχουσες υποδομές, όσον αφορά τα κρηπιδώματα παραβολής των
κρουαζιεροπλοίων, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις εξελίξεις και προοπτικές από πλευράς
μεγέθους διαστάσεων, των τελούντων υπό ναυπήγηση νέων, τελευταίας γενιάς.
4. Εφαρμογή μέτρων, σχετικά με τα προβλεπόμενα από την οικεία Διεθνή Σύμβαση
και τον Κώδικα ISPS για το Maritime Security μέτρα, τόσο στην χερσαία λιμενική
ζώνη, όσο και στον θαλάσσιο χώρο, εκεί που παραμένουν τα κρουαζιερόπλοια στα
αγκυροβόλια, πραγματοποιώντας αποεπιβίβαση των επιβατών – τουριστών με λέμβους.
5. Ευκολίες παραλαβής στερεών και υγρών αποβλήτων και καταλοίπων, που
παραδίδονται από τα πλοία και πρέπει να τηρούνται τα προβλεπόμενα από την
οικεία ΔΣ MARPOL, τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς και Οδηγίες, καθώς και την
Εθνική Νομοθεσία.
6. Μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος, ιδιαίτερα του ατμοσφαιρικού, με τους
σχεδιασμούς και την εγκατάσταση στους λιμένες ευκολιών παροχής ρεύματος στα
πλοία – cold ironing ή αλλιώς το AMP, σύστημα που δεν θα υποχρεώνει την λειτουργία
των μηχανών των πλοίων κατά τη διάρκεια της παραμονής των, με αποτέλεσμα την
ελάφρυνση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην ευρύτερη περιοχή που ορμούν τα πλοία.
Όλα δε προς τον γενικότερο σκοπό καταπολέμησης του φαινομένου του θερμοκηπίου.
7. Λειτουργία συστήματος ελέγχου αφίξεων – αναχωρήσεων κρουαζιεροπλοίων (berth
allocation).
8. Ευκολίες σε ότι αφορά τις πλοηγήσεις πλοίων στους λιμένες.
9. Τοποθέτηση ναυδέτων σε προορισμούς κρουαζιέρας, όπου οι λιμενικές
εγκαταστάσεις παραβολής πλοίων δεν παρέχουν τις κατάλληλες ευκολίες και υπάρχει
ανάγκη παραμονής των στους όρμους.
10. Λειτουργία υδατοδρομίων.
11. Λειτουργία λεωφορείων (shuttle buses) σε μεγάλους λιμένες, προκειμένου για
τη μεταφορά επιβατών από τα σημεία αποβίβασης στα passenger terminals, όταν
αυτά είναι σε μακρινές αποστάσεις.
12. Αναβάθμιση αεροδρομίων, προκειμένου για την ανάπτυξη του home porting, που
έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους προορισμούς κρουαζιέρας της Επικράτειας.
13. Άλλες αναγκαίες υποδομές και ευκολίες που επεκτείνονται εκτός της χερσαίας
ζώνης λιμένων, όπως για παράδειγμα τμήματα οδικών δικτύων – τελεφερίκ,
προκειμένου για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών στα ενδιαφέροντα σημεία.
14. Πολιτική σε ότι αφορά τον καθορισμό λιμενικών τελών, ώστε αυτά να τηρούνται
σε ανταγωνιστικά επίπεδα, προκειμένου να δημιουργούνται όροι προσέλκυσης των
κρουαζιεροπλοίων.