Με
εξαίρεση τα δεξαμενόπλοια, όλη η ευρωπαϊκή ναυτιλία έχει υποστεί σημαντικές άμεσες
οικονομικές απώλειες, καταδεικνύει έρευνα της European Community Shipowners’
Associations – ECSA (Ενώσεις Εφοπλιστών ΕΕ) λόγω της πανδημίας COVID-19.
Η ECSA διενήργησε την έρευνα τον Απρίλιο του 2020 μεταξύ των εταιρειών των
μελών της και καταγράφηκαν σημαντικές άμεσες απώλειες κύκλου εργασιών και
σοβαρή μείωση της απασχόλησης. Τα τμήματα που έχουν πληγεί περισσότερο είναι τα
πορθμεία, οι κρουαζιέρες, οι μεταφορείς αυτοκινήτων και τα πλοία υπεράκτιων
υπηρεσιών. Η μείωση του κύκλου εργασιών έφτασε πάνω από 60%.
Παράλληλα η έκθεση επισημαίνει την έλλειψη εθνικών, περιφερειακών ή τοπικών
μέτρων που έχουν ληφθεί για την ρευστότητα και σε πολλές περιπτώσεις δεν
ισχύουν για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Στην περίπτωση που υπάρχουν μέτρα, οι
τράπεζες δεν προσφέρουν αυτές τις επιλογές στην πράξη και όταν το κάνουν, ο διοικητικός
φόρτος και το κόστος ξεπερνούν τα οφέλη.
Επίσης υπάρχει κίνδυνος αναστολής ακόμα και ακύρωσης προγραμματισμένων επενδύσεων
στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Το 26% πιστεύει ότι είναι σε θέση να προχωρήσει
όπως είχε προγραμματιστεί, το 30% θα προχωρήσει σε μικρότερο βαθμό, ενώ το 44%
δεν είναι πλέον σε θέση να πραγματοποιήσει τέτοιες επενδύσεις. Αυτό είναι ένα
μεγάλο μειονέκτημα για τη βιομηχανία, η οποία ευθυγραμμίζεται πλήρως με τους
στόχους μείωσης του CO2 από το ΔΝΟ το 2050, και από τότε που ανέλαβε τη νέα
Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποστήριξε τη φιλοδοξία της ΕΕ να είναι η πρώτη ήπειρος με
ουδέτερο άνθρακα στον κόσμο.
Εκτός μέτρων ρευστότητας η ναυτιλία